Citron och fläderpaj för dig som älskar den bästa avslutningen på en god middag!

20131019-204514.jpg

Lovar att denna efterträtt kommer att bli populär och under vintern så blir den som ett sommarminne! Pajen kan förberedas och förvaras i kylen. Låt den stå ca 15 min i rumstemperatur före servering. Pajen är en lätt äten efterrätt och supergod!
8 -10 pers
Ingredienser:
Pajdeg:
2,5 dl vetemjöl, (150 g)
1,5 msk strösocker
125 g smör, kallt
Fyllning:
4 st ägg
1 dl fläderblomssaft, konc
0,5 dl vetemjöl, (30 g)
0,5 dl vispgrädde
1 st citron, finrivet skal, gärna ekologisk
Tillagning:
1. Pajdeg: Blanda mjöl och strösocker. Tillsätt smöret i bitar och arbeta ihop till en deg med fingertopparna eller i matberedare.
Tryck degen i en pajform, ca 21 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Ställ pajen i kylen minst 30 min.
2. Sätt ugnen på 200°. Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda pajen mitt i ugnen 10-12 min, tills degen börjar få färg.
3. Fyllning: Vispa äggen lätt. Tillsätt flädersaften och vispa ner mjölet. Vispa även ner vispgrädde och citronskal.
4. Häll smeten i det förgräddade pajskalet. Grädda ytterligare 10-12 min. Fyllningen ska ha stannat men inte vara helt genomgräddad.
5. Servera med en rejäl klick lättvispad grädde.
Låt kakan stå en stund innan serveringen och lycka till!

Lämna en kommentar